5 Ιουλίου - 17 Σεπτεμβρίου 2016
Έκθεσης ζωγραφικής του Ιερομονάχου Αναστασίου
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ. Μνήμες και Βίωμα
Η Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης παρουσίασε την Έκθεση με ζωγραφικά έργα του Ιερομονάχου Αναστασίου με τίτλο «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, Μνήμες και Βίωμα».
Έκθεση εγκαινιάστηκε την Τρίτη 5 Ιουλίου 2016 στους εκθεσιακούς χώρους του Μεγάρου Νεδέλκου και διήρκησε έως το Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2016. Στην Έκθεση παρουσιάστηκαν 70 έργα του παπά-Αναστάση από τη συλλογή του για την Κωνσταντινούπολη, δημιουργώντας ένα εικαστικό ταξίδι στα μνημεία και στις γειτονιές της Πόλης.
Τα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν στον κήπο της Αγιορειτικής Εστίας. Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, μουσικό συγκρότημα παραδοσιακής μουσικής με τους μουσικούς Χρήστο Χαλκιά (ούτι – τραγούδι), Χαράλαμπο Χαλκιά (κρουστά) και Γιώργο Ψάλτη (βιολί), παρουσίασαν μουσικό πρόγραμμα με τραγούδια της Πόλης και την Μικράς Ασίας.
https://www.agioritikiestia.gr/index.php/el/ektheseis/trexouses/408-papa-anastasis-konstantinoupoli#sigProIdc0a23fbb83
Ο ιερομόναχος Αναστάσιος κατάγεται από το Παντείχιον της Κωνσταντινούπολης. Εκάρη μοναχός στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου το 1977 και από το 1982 εγκαταβιώνει στο Ιερό Κελλί Τιμίου Προδρόμου «Διονυσίου εκ Φουρνά» στις Καρυές, κτίτωρ του οποίου είναι ο μέγας διδάσκαλος της αγιογραφικής τέχνης ιερομόναχος Διονύσιος ο εκ Φουρνά των Αγράφων (περ. 1670-1745). Συνεχίζοντας την παράδοση του ιστορικού Κελλιού περί την τέχνην, διακονεί με καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ζωγραφίζει, γράφει και καλλιεργεί τον κήπο του Κελλιού. Εκθέσεις του έχουν παρουσιαστεί στην Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βέροια, Βόλο, Αγιά, Αθήνα καθώς και στην Κωνσταντινούπολη, την Μόσχα, το Ελσίνκι και την Γρανάδα.
Έχει εκδώσει τα κάτωθι λευκώματα – πονήματα: «Αθωνικά Δίπτυχα» (2000), «Από τον Σεπτέμβριο έως τον Αύγουστο» (2004), «Κωνσταντινούπολις, Παράκληση στην Παυσολύπη» (2011) ενώ προσφάτως κυκλοφόρησε το νέο του έργο υπό τον τίτλο «Όρθρος Βαθύς, το πώς η φθορά τη ζωή νικάται» (2016).
Το 2007 προχώρησε στην επανέκδοση του περισπούδαστου έργου «Ερμηνεία της ζωγραφικής τέχνης» (περ. 1728-1733) του ιερομονάχου Διονυσίου του εκ Φουρνά, το οποίο αποτελεί επί τρεις και πλέον αιώνες πολύτιμο εγχειρίδιο και μοναδικό έργο αναφοράς για όσους επιθυμούν να μυηθούν στην τέχνη της αγιογραφίας.
Ο ιερομόναχος Αναστάσιος είναι ένας δημιουργός ναΐφ, ασπούδαστος κι αυτοδίδαχτος. Όπως αναφέρει και ο ίδιος, ζωγραφίζει για να απαλύνει τη ροή του χρόνου. Οι ζωγραφιές του, αυγοτέμπερες και πλαστικά, με τα λαϊκά τους μορφολογικά στοιχεία, διακατέχονται από την εσωτερική του ανάγκη να μεταβάλλει σε εικόνες όλα τα βιώματα του.
Τα έργα του για την Κωνσταντινούπολη είναι το όχημα για ένα όμορφο και μαγικό ταξίδι. Ταξίδι μέσα στην μνήμη και στη λήθη. Στηριζόμενος στο προσωπικό του αίσθημα και το πολυετές βίωμα του καλογερικού σχήματος, αντλεί τις εμπνεύσεις του από τους περικαλλείς ναούς και τα ιστορικά μνημεία της Πόλης - περισσότερο δε από τις αφανείς στιγμές της καθημερινότητας των κατοίκων της, του παρελθόντος και του παρόντος-, και τα μεταμορφώνει με χάρη και χρωματική ζωηρότητα σε πρωτότυπες αφηγηματικές συνθέσεις. Όλα αποδίδονται απλά μέσα από τα λαμπερά έντονα χρώματα, και για το λόγο αυτό η ζωγραφική του είναι ευρηματική και γήινη, και τούτο διότι, αυτό που τελικά καταφέρνει να καταγράψει ο παπά-Αναστάσης διαμέσου της παλέτας του, είναι οι βιωματικές εικόνες που στιγμάτισαν το νου και τη καρδιά του.
_____________________________________________________________________
ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ