Γιώργος Πούπης
Έκδοση 2020, 160 σελίδες, διαστάσεις 20Χ25 εκ., ISBN 978-618-82272-3-1, τιμή 25,00 €
Δίγλωσση (ελληνικά και αγγλικά) έκδοση της Αγιορειτικής Εστίας με το φωτογραφικό υλικό του αείμνηστου φωτογράφου Γιώργου Πούπη από τους υπαίθριους σταυρούς που βρίσκονται στην Αθωνική Πολιτεία, με την μοναδική του ματιά και φυσικά με την δική του πολύ προσωπική αισθητική. Οι φωτογραφίες που παρουσιάζονται στην έκδοση προέρχονται από το υλικό που συγκέντρωσε ο φωτογράφος με υπομονή και αγάπη σε κάθε ένα από τα πολυάριθμα ταξίδια που πραγματοποίησε στο Άγιον Όρος κατά την τριακονταετή εργασία του εκεί.
Η έκδοση περιλαμβάνει τους χαιρετισμούς της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου, της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους και του Δημάρχου Θεσσαλονίκης και Προέδρου του Δ.Σ. της Αγιορειτικής Εστίας κ. Κωνσταντίνου Ζέρβα, καθώς επίσης και κείμενο του Αρχιμανδρίτη Βασίλειου Γοντικάκη, Προηγούμενου της Ιεράς Μονής Ιβήρων με τίτλο «Ὁ Σταυρὸς (καὶ οἱ σταυροὶ) στὸ Ἅγιον Ὄρος» και ένα μικρό κείμενο του ίδιου του φωτογράφου.
View the embedded image gallery online at:
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProId477ded7b0d
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProId477ded7b0d
Ο Αρχιμανδρίτης Βασίλειος, γράφει μεταξύ άλλων:
«Μιὰ ὁμάδα παιδιῶν –τὰ πολλὰ ἀσπρογένηδες– ποὺ παίζουν μετὰ θάνατον στὸν χῶρο τοῦ Παραδείσου, ξεχασμένα ἀπὸ τὸν κόσμο, ἀλλὰ θυμοῦνται καὶ δοξολογοῦν Αὐτὸν ποὺ τὰ πάντα καταδέχεται «ἵνα τοῖς πᾶσι δωρήσηται τὴν ἐκ νεκρῶν ἀνάστασιν» . Σηκώνουν τὸν προσωπικό τους σταυρὸ καὶ προσβλέπουν σ᾿ Αὐτὸν ποὺ ὑψώθη ἐν τῷ Σταυρῷ ἑκουσίως καὶ νίκησε τὸν θάνατο διὰ τοῦ θανάτου.
«Ἦλθε διὰ τοῦ Σταυροῦ χαρὰ ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ» . Βρίσκεται μαζί τους. Καὶ ψάλλουν ἐκφώνως καὶ μυστικῶς, γιατὶ τὸ ζοῦν: «Ὢ θείας, ὢ φίλης, ὢ γλυκυτάτης σου φωνῆς, μεθ' ἡμῶν ἀψευδῶς γὰρ ἐπηγγείλω ἔσεσθαι μέχρι τερμάτων αἰῶνος, Χριστέ» . Καὶ ἁπλώνεται ἡ ἀνάκουστη μελωδία καὶ εὐωδία στὴν ὑφήλιο.
Πῆραν τὰ βουνὰ καὶ ἔφυγαν ἀπὸ τὸν κόσμο, καὶ βρῆκαν Αὐτὸν ποὺ θυσιάζεται «ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καὶ σωτηρίας» .
Γίνεται Αὐτὸς τὸ φῶς, ἡ ἀναπνοή, ἡ ζωή τους. Καὶ «ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων» . Νοιώθουν ὅτι εἶναι ἀδύνατοι καὶ ἀνάξιοι τέτοιας τιμῆς. Καὶ Αὐτὸς ἐξακολουθεῖ νὰ τοὺς ἀγαπᾶ. Καὶ λυγίζουν ἀπὸ τὸ βάρος τῆς εὐλογίας. Καὶ ἔχουν ἐμπιστοσύνη σ' Αὐτόν, ὄχι στὸν ἑαυτό τους. Γιατὶ τὸν ζοῦν ὡς χαρὰ καὶ εὐεργεσία καὶ δωρεὰ θεία.»
«Ἦλθε διὰ τοῦ Σταυροῦ χαρὰ ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ» . Βρίσκεται μαζί τους. Καὶ ψάλλουν ἐκφώνως καὶ μυστικῶς, γιατὶ τὸ ζοῦν: «Ὢ θείας, ὢ φίλης, ὢ γλυκυτάτης σου φωνῆς, μεθ' ἡμῶν ἀψευδῶς γὰρ ἐπηγγείλω ἔσεσθαι μέχρι τερμάτων αἰῶνος, Χριστέ» . Καὶ ἁπλώνεται ἡ ἀνάκουστη μελωδία καὶ εὐωδία στὴν ὑφήλιο.
Πῆραν τὰ βουνὰ καὶ ἔφυγαν ἀπὸ τὸν κόσμο, καὶ βρῆκαν Αὐτὸν ποὺ θυσιάζεται «ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς καὶ σωτηρίας» .
Γίνεται Αὐτὸς τὸ φῶς, ἡ ἀναπνοή, ἡ ζωή τους. Καὶ «ἡ ζωὴ ἦν τὸ φῶς τῶν ἀνθρώπων» . Νοιώθουν ὅτι εἶναι ἀδύνατοι καὶ ἀνάξιοι τέτοιας τιμῆς. Καὶ Αὐτὸς ἐξακολουθεῖ νὰ τοὺς ἀγαπᾶ. Καὶ λυγίζουν ἀπὸ τὸ βάρος τῆς εὐλογίας. Καὶ ἔχουν ἐμπιστοσύνη σ' Αὐτόν, ὄχι στὸν ἑαυτό τους. Γιατὶ τὸν ζοῦν ὡς χαρὰ καὶ εὐεργεσία καὶ δωρεὰ θεία.»
View the embedded image gallery online at:
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProId69e83350b1
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProId69e83350b1
Ο δε Γιώργος Πούπης γράφει εξομολογητικά:
«…Γύρισα σχεδὸν ὅλο τὸ Ὄρος, ὄχι γιὰ νὰ καταγράψω ὅλους τοὺς τύπους τῶν ὑπαιθρίων σταυρῶν του ἀλλὰ γιὰ νὰ γνωρίσω ποιὸς θὰ μοῦ μετέδιδε τὶς πιὸ οὐσιαστικὲς δονήσεις τοῦ λόγου ὕπαρξής του. Κι εὐτυχῶς ἦταν πολλοί, κάποιοι δὲ, σοῦ τὸ μεταδίδουν πρὶν κἂν τοὺς δεῖς.
Ἡ ἁγιότητα δὲν εἶναι πρωταθλητισμὸς ἀλλὰ κυρίως ἀθλητισμός, ἡ χαρὰ τοῦ ν' ἀθλεῖσαι, ἡ χαρὰ τῆς σχέσης, ἡ χαρὰ τοῦ κοσμικοῦ παιχνιδιοῦ χωρὶς ἀγωνία πρώτου καὶ δεύτερου, γιατὶ οἱ ἔσχατοι ἔσονται πρῶτοι καὶ τοὔμπαλιν. Αὐτὴν τὴν γοητευτικὴ ταπεινότητα μεταδίδουν οἱ ὑπαίθριοι σταυροὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους, εἴτε εἶναι σὲ τρούλλους, εἴτε σὲ τοίχους ἀρχαίους ἢ σὲ φράχτες καὶ προσκυνητάρια ἢ σὲ δέντρα, βράχους ἢ σ' ἄλλα σημεῖα τῆς κτιστῆς φύσης παραπέμπουν στὴν ἀπαστράπτουσα ἀλήθεια τῆς ἄκτιστης οὐσίας. Αὐτὴν θέλησα νὰ ψαύσω μὲ τὴν τέχνη μου, καὶ ὅ,τι μοῦ μετέδωσε νὰ τὸ κοινωνήσω καταλλήλως.
Προσκυνῶ ταπεινὰ τὴν Χάρη τους.»
Ἡ ἁγιότητα δὲν εἶναι πρωταθλητισμὸς ἀλλὰ κυρίως ἀθλητισμός, ἡ χαρὰ τοῦ ν' ἀθλεῖσαι, ἡ χαρὰ τῆς σχέσης, ἡ χαρὰ τοῦ κοσμικοῦ παιχνιδιοῦ χωρὶς ἀγωνία πρώτου καὶ δεύτερου, γιατὶ οἱ ἔσχατοι ἔσονται πρῶτοι καὶ τοὔμπαλιν. Αὐτὴν τὴν γοητευτικὴ ταπεινότητα μεταδίδουν οἱ ὑπαίθριοι σταυροὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους, εἴτε εἶναι σὲ τρούλλους, εἴτε σὲ τοίχους ἀρχαίους ἢ σὲ φράχτες καὶ προσκυνητάρια ἢ σὲ δέντρα, βράχους ἢ σ' ἄλλα σημεῖα τῆς κτιστῆς φύσης παραπέμπουν στὴν ἀπαστράπτουσα ἀλήθεια τῆς ἄκτιστης οὐσίας. Αὐτὴν θέλησα νὰ ψαύσω μὲ τὴν τέχνη μου, καὶ ὅ,τι μοῦ μετέδωσε νὰ τὸ κοινωνήσω καταλλήλως.
Προσκυνῶ ταπεινὰ τὴν Χάρη τους.»
View the embedded image gallery online at:
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProId4b3e86d279
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProId4b3e86d279
Η Αγιορειτική Εστία σε συνεργασία με τον Γιώργο Πούπη ξεκίνησε το 2017 την προετοιμασία της έκδοσης και της ομότιτλης έκθεσης. Κατά την διάρκεια της προετοιμασίας της, ο φωτογράφος εκδήλωσε την επιθυμία να διατεθεί στην Αγιορειτική Εστία το φωτογραφικό του αρχείο που αφορά το Άγιον Όρος, επιθυμία που τελικά υλοποίησε η αδελφή του Παναγιώτα Πούπη. Το εν λόγω αρχείο απόκειται πλέον στην Αγιορειτική Εστία και μετά την ψηφιοποίηση και καταγραφή του, θα είναι διαθέσιμο στο ευρύ κοινό.
Η έκδοση αποτελεί τον Κατάλογο της ομότιτλης έκθεσης, η οποία έχει ήδη αναρτηθεί στους εκθεσιακούς χώρους της Αγιορειτικής Εστίας και θα είναι διαθέσιμη για το κοινό, μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Η έκδοση αποτελεί τον Κατάλογο της ομότιτλης έκθεσης, η οποία έχει ήδη αναρτηθεί στους εκθεσιακούς χώρους της Αγιορειτικής Εστίας και θα είναι διαθέσιμη για το κοινό, μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Γιώργος Πούπης (1950 – 2018)
«…είναι θέμα αισθητικής»
Ο Γιώργος Πούπής γεννήθηκε το 1950 στην Πτολεμαΐδα, όπου έζησε μέχρι το 1968, και στη συνέχεια έφυγε στην Ιταλία, για να σπουδάσει αρχιτεκτονική στο Μιλάνο. Στην διάρκεια των σπουδών του άρχισε να ασχολείται με την φωτογραφία μαθητεύοντας κοντά σε διάσημους φωτογράφους, ενώ από το 1975 εγκαθίσταται στο Παρίσι, όπου παρακολουθεί μαθήματα φωτογραφίας και πλαστικών τεχνών. Παράλληλα, μαζί με τον ποιητή Ανδρέα Παγουλάτο ξεκινούν μια σειρά συνεντεύξεων με θέμα «Ελληνικότητα και σύγχρονη τέχνη», και συνδέεται στενά με σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους της ελληνικής παροικίας στο Παρίσι, όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Ιάννης Ξενάκης, ο Νίκος Κεσσανλής κ.ά.
Μετά από δεκαετή απουσία επέστρεψε στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στην Θεσσαλονίκη και συνεργάστηκε με ξένα και ελληνικά πρακτορεία και ιστορικά περιοδικά. Υπήρξε βασικός συνεργάτης του Οργανισμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης – Θεσσαλονίκη 1997», ενώ ήταν και αποκλειστικός φωτογράφος του πολιτιστικού ένθετου «Πανσέληνος» της εφημερίδας Μακεδονία. Πολυετής ήταν επίσης και η συνεργασία του με τον αείμνηστο Μανόλη Ανδρόνικο στην Βεργίνα και τον Δημήτρη Παντερμαλή στο Δίον.
Ταξίδεψε στην Ελλάδα, την Μικρά Ασία, την Αίγυπτο, την Ιορδανία, όπου φωτογράφισε μνημεία, σκηνές της καθημερινότητας, αστικά τοπία, καθώς και την ύπαιθρο. Άνθρωπος καλλιεργημένος, αγαπούσε την μουσική, τα βιβλία και ιδιαίτερα την ζωγραφική, και δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί καλλιτέχνες τον εμπιστεύτηκαν για να φωτογραφίσει τα έργα τους˙ ένας καλλιτέχνης φωτογράφος για τον οποίον όλα ήταν «…θέμα αισθητικής», όπως χαρακτηριστικά έλεγε συχνά σε συζητήσεις.
Φωτογραφίες του περιέχονται σε πολλές εκδόσεις και φωτογραφικά λευκώματα, ενώ πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: στο Παρίσι, στην Galeria Diaframa του Μιλάνο, στην γκαλερί ΕΙΡΜΟΣ της Θεσσαλονίκης («Παπαρούνες», 2004, «Πρόσωπα», 2005), στους εκθεσιακόύς χωρους της ΑγιορειτικΉς Εστίας («Παναγία Πόρταΐτισσα. Αέναος Ευλογία», 2004), στο Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών, στο Ίδρυμα Ευγενίδου («Σίφνος. Φως και σκιές στου γλαυκού το γειτόνεμα», 2005), στην Πάτρα στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης («Η γενιά του ‘70»), στον Αρτεμώνα Σίφνου, στον πολιτιστικό πολυχώρο ΜΥΛΟ Θεσσαλονίκης («Το πνεύμα του οίνου»), στο Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης («Διαδρομές του νερού στη Θεσσαλονίκη», 2011).
Μετά από δεκαετή απουσία επέστρεψε στην Ελλάδα, εγκαταστάθηκε στην Θεσσαλονίκη και συνεργάστηκε με ξένα και ελληνικά πρακτορεία και ιστορικά περιοδικά. Υπήρξε βασικός συνεργάτης του Οργανισμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης – Θεσσαλονίκη 1997», ενώ ήταν και αποκλειστικός φωτογράφος του πολιτιστικού ένθετου «Πανσέληνος» της εφημερίδας Μακεδονία. Πολυετής ήταν επίσης και η συνεργασία του με τον αείμνηστο Μανόλη Ανδρόνικο στην Βεργίνα και τον Δημήτρη Παντερμαλή στο Δίον.
Ταξίδεψε στην Ελλάδα, την Μικρά Ασία, την Αίγυπτο, την Ιορδανία, όπου φωτογράφισε μνημεία, σκηνές της καθημερινότητας, αστικά τοπία, καθώς και την ύπαιθρο. Άνθρωπος καλλιεργημένος, αγαπούσε την μουσική, τα βιβλία και ιδιαίτερα την ζωγραφική, και δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί καλλιτέχνες τον εμπιστεύτηκαν για να φωτογραφίσει τα έργα τους˙ ένας καλλιτέχνης φωτογράφος για τον οποίον όλα ήταν «…θέμα αισθητικής», όπως χαρακτηριστικά έλεγε συχνά σε συζητήσεις.
Φωτογραφίες του περιέχονται σε πολλές εκδόσεις και φωτογραφικά λευκώματα, ενώ πραγματοποίησε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: στο Παρίσι, στην Galeria Diaframa του Μιλάνο, στην γκαλερί ΕΙΡΜΟΣ της Θεσσαλονίκης («Παπαρούνες», 2004, «Πρόσωπα», 2005), στους εκθεσιακόύς χωρους της ΑγιορειτικΉς Εστίας («Παναγία Πόρταΐτισσα. Αέναος Ευλογία», 2004), στο Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών, στο Ίδρυμα Ευγενίδου («Σίφνος. Φως και σκιές στου γλαυκού το γειτόνεμα», 2005), στην Πάτρα στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης («Η γενιά του ‘70»), στον Αρτεμώνα Σίφνου, στον πολιτιστικό πολυχώρο ΜΥΛΟ Θεσσαλονίκης («Το πνεύμα του οίνου»), στο Μουσείο Ύδρευσης Θεσσαλονίκης («Διαδρομές του νερού στη Θεσσαλονίκη», 2011).
View the embedded image gallery online at:
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProIdf7763c9798
https://www.agioritikiestia.gr/el/nea-ekdosi-tis-agioreitikis-estias-giorgos-poupis-ypsosis-o-stavros-stin-gi-tou-agiou-orous#sigProIdf7763c9798
Επιμέλεια έκδοσης:
Αναστάσιος Ντούρος, Διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας
Σχεδιασμός έκδοσης:
Θανάσης Γεωργίου
Για τηλεφωνικές παραγγελίες και περισσότερες πληροφορίες, καλέστε στο 2310 263308 & 2310250648 ή αποστείλετε email στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Αναστάσιος Ντούρος, Διευθυντής της Αγιορειτικής Εστίας
Σχεδιασμός έκδοσης:
Θανάσης Γεωργίου
Για τηλεφωνικές παραγγελίες και περισσότερες πληροφορίες, καλέστε στο 2310 263308 & 2310250648 ή αποστείλετε email στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.